Nie raz zdarza nam się słyszeć pytanie, czy możemy komuś dać swoją wizytówkę. Albo może z innej strony pada zdanie, czy chcemy dostać wizytówkę od danej firmy/osoby. Za bardzo nie orientujemy się co to jest wizytówka i po co wizytówki są nam potrzebne. Zastanówmy się zatem co to jest wizytówka i dlaczego jest tak ważna w życiu zawodowym.
Co to jest wizytówka
Wizytówka to nic innego, jak (najczęściej) prostokątny kartonik, który mieści się w portfelu. Jest wielkości karty płatniczej. Dzięki czemu nie mamy problemu, by zmieścić go w podręcznych przegródkach.
Co umieszczamy na wizytówce
Zapewne zastanawiasz się co takiego istotnego może mieścić się na małym kartoniku i jeszcze jest to na tyle istotne, by nosić to przy sobie. Wizytówka zawiera kluczowe i podstawowe informacje o firmie lub jej przedstawicielu. Dlatego zapisane na niej dane to najczęściej: imię i nazwisko, nazwa i adres firmy, a także dane kontaktowe. Jeszcze kilka lat temu umieszczano najczęściej numer telefonu. Teraz jednak, obowiązkowo podaje się również adres mailowy, dokładną stronę internetową, czy też bloga. W przypadku osób publicznych, często możemy spotkać się również z namiarami do Facebooka, czy Instagrama.
Duże znaczenie na wygląd wizytówki ma tak naprawdę rodzaj naszej pracy, czy zajmowane przez nas stanowisko. Jeśli jesteśmy przedstawicielami handlowymi znaczącej firmy, na wizytówce, na pewno miejsce będzie miało logo danej marki. Jeśli natomiast są to nasze prywatne wizytówki, będziemy przedstawiać się, jako osoba prywatna – bez wypisanego stanowiska pracy.
Po co nam wizytówki
W obecnych czasach, coraz mniej osób przedstawia się wizytówką, ponieważ wszystkie potrzebne informacje znajdziemy na portalu społecznościowym, czy stronie internetowej. Ale trzeba brać pod uwagę fakt, że niektóre zawody, czy stanowiska wymagają od nas posiadania wizytówki.
Jest nam ona potrzebna do nawiązania pierwszej znajomości z nowymi kontrahentami, czy klientami. Dzięki niej, możemy zostać zapamiętani podczas pierwszego spotkania biznesowego i zyskać znacznie większe szanse na powodzenie.
Komu potrzebne są wizytówki
Większość artystów, czy osób pracujących na usługach korzysta z możliwości prowadzenia portfolio, a także wizerunku na kontach social media. Są to najczęściej Facebook i Instagram, ale coraz częściej słyszymy również o kontach na Twitterze i YouTube. Jednak niektóre zawody, wymagają od nas profesjonalizmu w swoich fachu i posiadanie wizytówki jest wręcz koniecznością.
Są to stanowiska zajmowane w urzędach, instytucjach państwowych, bankach czy hotelach. W takich miejscach klienci oczekują, że dostaną od swojego rozmówcy wizytówkę, która może się przydać w przyszłości. Często chcemy wrócić do rozmowy z konkretnym doradcą klienta i zależy nam na bezpośrednim kontakcie z nim.
Jak widzisz, wizytówki choć małe i niepozorne, są jednak bardzo istotne w życiu zawodowym. Dlatego jeśli myślisz poważnie o swojej karierze, nieważne w jakiej branży, warto zamówić dla siebie wizytówki. Jednak pamiętaj o bardzo ważnej kwestii. Twoje pierwsze dobre wrażenie, możesz zrobić tylko raz. Dlatego postaraj się by efekt końcowy całego projektu, był oryginalny i profesjonalny. Nie warto bawić się samemu w tworzenie projektu graficznego, bowiem są od tego specjaliści. Takim zleceniem na pewno nie pogardzi grafik komputerowy, którego bez problemu znajdziesz właśnie dzięki portalom społecznościowym.
Na początku nie musisz drukować setek wizytówek. Wystarczy Ci koło 100 sztuk na pierwszy miesiąc. Wszystko jest także zależne od intensywności Twoich spotkań z klientami. Jeśli masz ich sporo, również musisz posiadać znaczną ilość wizytówek. Jeśli jednak nie spotykasz się za często z potencjalnymi klientami, to 100 sztuk, wystarczy Ci na długi okres czasu.
A więc, nie zwlekaj! Gotów do działania?